Dnes se vydáme na výpravu do spletitých uliček internetových prohlížečů, kde volba jazyka, přístup k poloze a povolování cookies mohou být zázrakem, nebo prokletím vašeho online putování. Nebojte, nebudeme Vás nudit tím, kde, jak a co si máte správně nastavit, to přenecháme kybersekuriťákům. Chceme jen ukázat, že internetový obsah je jako mozaika, kde si každý prohlížeč tvoří svůj vlastní jedinečný obraz světa. Jaký obraz prohlížeč vytvořil pro vás?
Některé webové stránky blikají jako šílené. Zde jsou dva printscreeny stejné webové stránky, na stejném notebooku, ve stejný čas. Jen jeden prohlížeč se snaží reklamy alespoň částečně blokovat. Rozdíl je patrný ihned. :D
Obr. 1. Prohlížeč Bing ponechán bez jakéhokoliv nastavení a tudíž reklamy jsou všude.
Obr. 2. Prohlížeč Chrome se zapnutým rozšířením do prohlížeče uBlock Origin, které blokuje alespoň některé reklamy.
Chápeme, že všechny odkazy na sociální sítě a související weby musí být pořád k dispozici, ale v 99 % je vůbec k ničemu nepotřebujeme. Sledujte tutéž webovou stránku na T-UNI. I normálně vypadá dobře, ale můžeme ji mít „ještě čistší“; existují možnosti, jak se nějakých zbytečností zbavit.
Obr. 3. Normální zobrazení článku na T-Uni. Panu profesorovi Lukášovi gratulujeme k vyznamenání!
Obr. 4. Stejná webová stránka jako u obr. 3 a navíc zapnuté rozšíření Postlight Reader. Horní lišta a titulek u obrázku chybí. Čitelnost je nyní určitě lepší. ;)
Obr. 5. A ještě jednou stejná stránka, tentokrát ve Firefoxu se zapnutým režimem čtečky. Nastavené vlastní písmo i barva pozadí. :D
Myslíte si, že poloha, tedy rozpoznávání Vaší IP adresy, nehraje žádnou roli? Tak schválně, co když polohu nepovolíme nebo se budeme přemisťovat mezi Libercem a Curychem? Zkusíme Google a budeme hledat Technickou univerzitu v Liberci (TUL).
Obr. 6. Prohlížeč detekuje polohu v Liberci a provede vyhledávání. Všimněte si, že máme prý 618 000 výsledků a pátý odkaz směřuje na kontakty.
Obr. 7. Stejný prohlížeč, stejný dotaz, ve stejném čase jako u obr. 6, ale prohlížeč nemá přístup k poloze. A ejhle, výsledků je o 45 000 miň. :D Také kontakty zmizely a místo toho máme na pátém místě „Univerzita“. O změně obrázku na pravé straně ani nemluvíme a důvod nechápeme. Proč je vyměněné logo TUL za fotku ICčka?
Uznáváme, někdy je povolená poloha užitečná; nemusíme pak do prohlížeče psát komplikovaný dotaz „počasí + název místa, které nás zajímá“. Stačí napsat jen „počasí“.
Obr. 8. Poloha povolená, rozpoznán Liberec. Dne 3. listopadu 2023 v 9 hodin 19 minut Google předpovídal, že v Liberci bude tento den pršet. Pohledem z okna se dalo zjistit, že v tomto čase nepršelo, později doopravdy pršet začalo.
Obr. 9. Poloha povolená, zjištěn Curych. V Curychu prý mělo být ve stejný den a čas chladněji, ale bez deště. Bohužel jsme tuto informaci nemohli ověřit osobně (zapracujte na té teleportaci!).
Jakmile chcete najít něco hodně specifického, tak nejvíc záleží na tom, jaký vyhledávač použijete. Jak velká je jeho databáze? Jak pokládáte dotaz? Jak jsou výsledky seřazené? Plus se k tomu přidávají potíže s nastavením prohlížeče, cookies a polohy. :)
Obr. 10. Snaha najít v Googlu specializované datasety nebyla moc úspěšná.
Obr. 11. Úplně stejný dotaz ve vyhledávači Kagi funguje výborně!
Nastavení prohlížeče, polohy a cookies mohou na první pohled působit jako bezvýznamné detaily. Nicméně tyto faktory mají nezanedbatelný vliv na výsledky vyhledávání a obsah, který vidíme online. Jsou to důležité parametry, které určují, jaký obsah se nám zobrazí a jaký zůstane skrytý.
Občas se stane, že nemůžeme něco najít nebo na položený dotaz dostaneme odpověď, která je úplně mimo, a právě ona zmíněná nastavení, o kterých byla řeč výše, mohou být na vině. Naše osobní nastavení prohlížeče hraje zásadní roli v tom, jaký obsah se nám ukazuje na internetu a tím pádem jak vidíme svět.
Při psaní tohoto článku byl využit nástroj umělé inteligence ChatGPT, a to pro návrh úvodního a závěrečného textu.
MZ, AZ a JF, 3.-6. listopadu 2023
Pro větší přehlednost si můžete zvolit, které novinky a události se Vám budou zobrazovat.